Ica anses ta stort samhällsansvar
Bemanningsföretaget Ranstad har i sin undersökning Employer Brand Research undersökt vilka företag som anses ge mest tillbaka till samhället. 6 200 svenskar har deltagit i undersökningen.
– Det är intressant att det är så många företag och organisationer inom skog, förpackning och livsmedel som uppfattas som bäst på att ta ett stort samhällsansvar, säger Johan Lagercrantz, vd för Randstad Sverige i en kommentar.
Företag som ger tillbaka till samhället blir allt mer populära bland svenska arbetstagare. I år svarade mer än var femte svensk (22 %) att de vill jobba för företag som prioriterar den här frågan, jämfört med 19 procent i fjol och 18 procent året dessförinnan.
Trenden är extra tydlig bland de allra yngsta på arbetsmarknaden, Generation Z, som rankar socialt ansvarstagande högst av alla åldersgrupper. I den här åldersgruppen uppger närmare var tredje svensk (31 %) i årets undersökning att det är viktigt att företag ger tillbaka till samhället.
– Trevlig arbetsmiljö, intressanta arbetsuppgifter och balans mellan jobb och fritid är de kriterier som svenskar i alla åldrar tycker är allra viktigast vid valet av arbetsgivare. Men det finns ett kriterium som blir allt viktigare och det är socialt ansvarstagande. Det sticker också ut extra mycket när det gäller att attrahera medarbetare i åldern 18 till 24 år, Generation Z, säger Johan Lagercrantz.
Arbetsgivarna som anses ge mest tillbaka till samhället | |
1 | Lantmännen |
2 | Södra Skogsägarna |
3 | Alten |
4 | Arla |
5 | WSP |
6 | Epiroc |
7 | Tetra Pak |
8 | ICA |
9 | SCA |
10 | Apotek Hjärtat |
Andel per generation som anser att socialt ansvarstagande är viktigt hos en arbetsgivare | ||
Generation Z | 18 - 24 år | 31 % |
Millennials | 25 - 34 år | 23 % |
Generation X | 35 - 54 år | 19 % |
Boomers | 55 - 64 år | 22 % |