23948sdkhjf

Regeringen vill skydda ungdomar mot digital alkoholreklam

Internet och sociala medier fylls av reklam för alkoholhaltiga produkter. Mycket av reklamen siktar in sig på en ung målgrupp. Nu vill regeringen utreda hur de ska kunna skydda barn och ungdomar mot reklamens skadliga effekter.
Regeringen har beslutat att en utredare ska se över regleringen av alkoholhaltiga preparat avsedda för förtäring. Utredaren ska också se över hur marknadsföring av alkohol via digitala medier kan begränsas.

Syftet med utredningen är att skydda folkhälsan och framför allt skydda barn och unga mot skadliga effekter orsakade av alkohol.

- Den svenska alkoholpolitiska modellen är effektiv och uppskattad av majoriteten av den svenska befolkningen. Men under det senaste decenniet har alkoholmarknadsföringen ökat lavinartat och det har dykt upp nya alkoholhaltiga produkter som uppenbart riktar sig till barn och unga. Jag är därför glad att vi nu har tillsatt den här utredningen, säger folkhälsominister Gabriel Wikström.

Utredaren ska också analysera alkohollagstiftningen och lämna förslag hur lagstiftningen bör förtydligas för att skapa förutsättningar för en bättre tillämpning. Uppdraget ska slutredovisas senast den 31 december 2017. En delredovisning avseende alkoholhaltiga preparat ska ske senast den 1 juni 2017.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062