23948sdkhjf

Matförsäljning på nätet fördubblas vartannat år

Livsmedel är den bransch som ökar mest när det gäller e-handel i Sverige. Första kvartalet i år låg ökningen på 38 procent, enligt e-barometern, som ges ut i samarbete med Svensk Digital Handel, PostNord och HUI Research.
Totalt ökade e-handeln i Sverige med 18 procent under det andra kvartalet, jämfört med motsvarande period föregående år.

– Även om ökningen för e-handel med livsmedel sker från redan blygsamma nivåer är det ändå markant hur snabb tillväxten har varit och fortfarande är. Vi har sett en ökning om runt 40 procent de senaste tre åren och räknar med att e-handel med livsmedel kommer att omfatta 6 miljarder i omsättning för 2016, säger Jonas Ogvall vd, Svensk Digital Handel, till tidningen Livsviktigt.

Han tror att ökningen kommer att fortsätta i samma takt, eftersom konsumenterna blir allt vanare att handla digitalt.

– Mycket av digital handel är en tjänst, oavsett om du beställer och hämtar själv i butiken eller får det hemlevererat. Man kan till och med se tjänsten som föremål för RUT-avdrag.

Jonas Ogvall tror även att svenskarna kommer att börja e-handla mat från utlandet, dels delikatesser från hela världen, som inte kräver kyl/frysförpackningar för att levereras hem till kundens dörr, dels mat från Norden och norra Europa.

– Ta Lidl och Netto som exempel. Om de skulle packa produkter i Polen och köra därifrån till södra och mellersta Sverige tar det inte längre tid än inom landet från norr till söder. Jag kan se en framtida lönsamhet i matkassar från andra länder bara logistiken fungerar och kassen är mer konkurrenskraftig än inhemska motsvarigheter.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125