Poängsystem kräver nya IT-lösningar
När Coop i sommar går över till poängsystem och överger återbäringen innebär det stora tekniska förändringar i varukedjan. Nu arbetar man för att ersätta det gamla systemet.
Det nya poängsystemet bygger på individuella erbjudanden och de kopplas till köphistorik. Det kräver nya lösningar.
– Belöningssystemen är helt olika så det är svårt att jämföra dem. Vi kommer att behöva göra en del investeringar inom IT-området eftersom vi nu inte hanterar pengar längre, säger han.
Att det inte innehåller reda pengar som återbäringen gör att det kräver mindre säkerhet än tidigare.
Dessutom räknar Coop med att spara 300 - 500 miljoner kronor på systemet jämfört med det gamla med återbäring.
Förändringen innebär dock inte någon ny hårdvara i butikerna så kunderna kommer inte att märka någon skillnad.
– Nu skapar vi ett belöningssystem som är flexibelt och som lönar våra kunder på sikt, säger han till Ny Teknik.