23948sdkhjf

Rättvisa villkor stor framtidsfråga

I framtiden blir hållbar utveckling det absolut viktigaste för företagen. Det menar Morgan Zerne som sedan 2009 är vd för Fairtrade i Sverige. De senaste åren har han sett att försäljningen av Fairtrade-märkta produkter har tagit rejäl fart.
I höstas var Morgan Zerne med på Fairtrades resa till Dominikanska republiken för att lära sig mer om bananodlingar. Han fick ännu en insikt om skillnaden mellan de odlingar som omfattas av Fairtrade och de som inte gör det. I ett land där det är särskilt viktig med justa odlingar eftersom gästarbetare från fattiga och hårt drabbade Haiti utgör den större delen av arbetsstyrkan.

–Fairtrade ser till människan, att arbetsvillkoren är rättvisa och sådana att de kan klara höga krav för certifiering.

Försäljningen av Fairtrade-märkta varor har ökat de senaste åren. I fjol blev ökningen 29 procent, störst var ökningen hos företag och organisationer medan försäljningsökningen i dagligvaruhandeln var mer blygsam.

–Men för i år har vi satt målet att varannan banan som säljs i dagligvaruhandeln ska vara märkt med Fairtrade, säger Morgan Zerne.

Ett högt uppsatt mål eftersom andelen under 2013 var 9 procent. En särskild rapport som presenteras i september visar hur långt man kommit.

Morgan Zerne rekryterades till vd-posten från Toms, som står bakom välkända Anthon Berg. Där var han försäljningschef och med om att engagera företaget för att satsa på Fairtrade.

När Zerne kom till Fairtrade för fem år sedan var omsättningen i Sverige 700 miljoner kronor, nu är den uppe i 2 miljarder per år, varav hälften via dagligvaruhandeln.
Han har sett till att göra organisationen mer kommersiell och ökat kontakterna med leverantörer och dagligvarukedjor.

När Morgan Zerne ska välja middagsgäst är han väl förberedd och nämner Justin King, vd för den brittiska dagligvarukedjan Sainsburys.

Vad skulle du vilja veta av honom?
–Vad som ligger bakom att Sainsburys har satsat på value for values, värde för värderingar. Det står för någonting och har gjort Sainsburys marknadsdsledande kring rättvisefrågor. Vad var det som snurrade i hans huvud när han tog det beslutet?

Är svenska leverantörer eller dagligvarukedjor redo att följa Sainsburys exempel?
–Hållbarhetsfrågor är redan med i företagens strategier. I framtiden blir blir det den absolut viktigaste frågan.
ÅKE ROSENGREN

Fakta:

MORGAN ZERNE
AKTUELL Vd för Fairtrade i Sverige.
BAKGRUND Ekonomexamen, finansmarknaden, försäljningschef på Toms, på Fairtrade sedan 2009.
FÖDD 1974 på Gotland.
BOR Bromma i Stockholm.
FAMILJ Fru och tre barn.
FRITID Träna, resa.
FAVORITMAT Asiatiskt.
VILL ÄTA MIDDAG MED Justin King, koncernchef för Sainsburys.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079