Swedish Match säljer ut cigaretterna
En del praktisk-juridiska frågor samt godkännande av myndigheter krävs dock innan avtalet är helt i hamn. Austria Tabaks vd Heinz Scheindl säger att man ska använda Swedish Match som en plattform för introduktion av egna varumärken. Samtidigt ska man utveckla och investera i Swedish Match märken.Austria Tabak både tillverkar och säljer cigaretter. Marknaden är Tyskland, Ungern och Österrike. Omsättningen är motsvarande 46 miljarder SEK.Totalt 500 anställda i Sverige och Estland kommer att beröras av uppköpet. Företagets årsomsättning på cigarettverksamheten är 1 490 miljoner kronor och resultatet 473 miljoner.Bolagets andel av svenska cigarettmarknaden är 48 procent. Största varumärken är Blend, John Silver och Right.– Ingen förändring kommer att ske när det gäller distributionen. Swedish Match kommer att behålla de fyra distributionscentralerna och distribuera alla typer av tobaksvaror, sägr Stefan Gelkner, chef för Swedish Match Divison Nordeuropa.