CBS vd: Modigare och tuffare till varje pris
Vi vet att vi med vårt köp av Netto och vår prissänkning på Stora Coop har påbörjat en resa som handlar om att ge våra medlemmar och kunder en bra vardag. Vi ska helt enkelt göra varje dag lite smidigare. Det skapar också möjligheten för oss att kunna utveckla vårt erbjudande och vi hoppas kunna få pris för att vi är bäst på att skapa hälsosam och snabb matglädje hemma hos var och en.
Kan vi skapa värde för våra medlemmar och kunder genom att underlätta vardagsstressen alla timmar på dygnet genom att förstå var vi kan rycka in och vara en hjälpande hand, då har det ett annat pris än bara värdet av en vara.
Vi vill bli våra medlemmar och kunders räddare i vardagen utan att lägga oss i. Kan vi nyttja all den data som lämnas som spår vid varje transaktion på ett klokt vis, då kan vi förutse dilemman innan de uppstår. Det finns mycket att göra kring hälsa och hållbarhet som har med vår matkonsumtion att göra. Här vill jag att vi blir så duktiga att vi får ett pris som vi kan vara stolta över under en lång tid men främst som ger oss värde och en anledning att finnas i en framtid.
Det betyder att vi just nu till varje pris måste vara modigare och tuffare än vad alla andra är. Vare sig de uppträder på dagligvarumarkanden, matservicemarknaden eller någon annanstans. Vi har mycket att ta igen för att vara riktigt relevanta.
Det betyder att vi har bara ett val, det är att börja med basfrågorna. Den främsta frågan blir att i en vanlig butik på traditionellt men modernt vis erbjuda bra mat till rätt pris. Vi har tillåtit våra konkurrenter att vinna snabba vinster genom att vi har undvikit att reagera på deras utspel. Den typen av vinster ska i framtiden gå till oss och ingen annan.
Vi har betalat priset för att inte ligga på och arbeta med ständiga förbättringar. Vi kan och nu gör vi det bättre och bättre. Vi har på rekordtid lyckats transformera de första tre Nettobutikerna till vårt ”nya Coop”. Vi har bra ledare på alla nivåer som vill förändra och ta igen det som vi har förlorat. Nu ska vi bygga bra butiker med bra mat och bra priser. Vi har de senaste åren lyckats förändra genom att ständigt lyssna, analysera och prova nytt. Vi har alla en härlig tid framför oss om vi vågar.
Det enda priset vi på alla vis ska undvika framåt, är det som konsumenten anser vara för högt.
Christian Wijkström, vd Coop Butiker och Stormarknader.
Artikeln är en del av vårt tema Chefen har ordet.