23948sdkhjf

Handla långsamt – ny kundserviceidé

Butiken kan bli en stressig miljö för den som inte är ung och rask. Brittiska kedjan Sainsbury har introducerat begreppet Slow Shopping, som tillåter äldre och funktionsnedsatta att handla i ett lugnare tempo.
Sainsbury skriver om projektet på sin hemsida:

Sainsbury’s butik i Gosforth, i Newcastle-upon-Tyne testar ett nytt koncept som de kallar Slow Shopping. Tanken är att låta människor som behöver extra hjälp at handla i lugn och ro på speciella tider.

På Sainsbury är torsdagar mellan 13 och 15 ägnade åt dem. De välkomnas vid butiksentrén och personal är redo att assistera. Det finns stolar strategiskt utplacerade så att den som har svårt att orka ett helt butiksvarv får möjlighet att vila.

Idégivare är newcastle-bon Katerine Vero som tyckte att det var svårt att gå och handla med sin dementa mamma och därför gärna ville komma på ett sätt att göra det enklare. Sedan hennes mamma gått bort fortsate hon att fundera på detta.

Scott McMahon på Sainsbury’s Gosforth-butik hade brottats med samma problem – hans far var sjuklig men ville ändå klara sig själv i så hög utsträckning som möjligt.

Studier publicerade av brittiska Alzheimer’s Society visar att nära åtta av tio alzheimersjuka verkligen gillar att shoppa, men att en stor andel hade slutat med det eftersom det blivit för svårt att klara en hetsig butiksmiljö.

Sainsbury har stött projektet. Scott McMahon förklarar att det föll sig ganska naturligt eftersom butikskedjan har investerat stort i att träna sina medarbetare att hjälpa kunder med både synliga och osynliga funktionshinder i butiken.

Kunder kan be om assistans vid alla kundtjänstdiskar i Sainsburybutiker, men det är bara i Gosforth som det finns särskilda slow-shop-tider.

DAGMAR FORNE
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078