Svenskarna blir allt grönare
Vegotrenden håller i sig. Nästan varannan svensk äter vegetariskt varje vecka. Det visar en ny Sifoundersökning från Axfood.
Nästan varannan svensk, 45 procent, äter vegetariskt en eller flera gånger i veckan och var fjärde, 24 procent, planerar att i ännu högre utsträckning välja vegetariskt framför kött nästa år visar undersökningen.
Andra slutsatser:
Det är betydligt fler kvinnor än män som är vegetarianer.
Flest vegetarianer finns det i Sydsverige, medan Småland har lägst andel.
Störst andel flexitarianer finns det i Stockholm, följt av norra Mellansverige medan övre Norrland har lägst andel.
Den typiska flexitarianen är en kvinna, 15-34 år, som är medel- eller högutbildad och bor i Stockholm.
Var tredje person i åldern 15-34 år tänker ändra sina matvanor 2017.
Den nya vegotrenden avspeglar sig också tydligt i Willys och Hemköps försäljning av vegetariska produkter som under första halvåret 2016 ökade med 41 procent. Starkast var tillväxten för Hemköps butiker i Stockholm, som ökade försäljningen med 47 procent.
Sifoundersökningen visar också att konsumenterna hungrar efter mer kunskap kring vegetarisk mat och matlagning och att recept och ökad inspiration från butikshåll skulle få dem att handla ännu mer vegetariskt.