23948sdkhjf

Svenskarna blir allt grönare

Vegotrenden håller i sig. Nästan varannan svensk äter vegetariskt varje vecka. Det visar en ny Sifoundersökning från Axfood.
Axfoods årliga vegoundersökning visar att trenden håller i sig: allt fler svenskar fortsätter att välja vegetariskt. Vanligast är det att vara så kallad flexitarian – en person som inte är vegetarian, men som ändå äter vegetariskt en eller flera gånger i veckan. Det främsta skälet till det är omtanke om miljö och klimat.

Nästan varannan svensk, 45 procent, äter vegetariskt en eller flera gånger i veckan och var fjärde, 24 procent, planerar att i ännu högre utsträckning välja vegetariskt framför kött nästa år visar undersökningen.

Andra slutsatser:

Det är betydligt fler kvinnor än män som är vegetarianer.
Flest vegetarianer finns det i Sydsverige, medan Småland har lägst andel.
Störst andel flexitarianer finns det i Stockholm, följt av norra Mellansverige medan övre Norrland har lägst andel.
Den typiska flexitarianen är en kvinna, 15-34 år, som är medel- eller högutbildad och bor i Stockholm.
Var tredje person i åldern 15-34 år tänker ändra sina matvanor 2017.

Den nya vegotrenden avspeglar sig också tydligt i Willys och Hemköps försäljning av vegetariska produkter som under första halvåret 2016 ökade med 41 procent. Starkast var tillväxten för Hemköps butiker i Stockholm, som ökade försäljningen med 47 procent.

Sifoundersökningen visar också att konsumenterna hungrar efter mer kunskap kring vegetarisk mat och matlagning och att recept och ökad inspiration från butikshåll skulle få dem att handla ännu mer vegetariskt.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063