Ica-Stig fyller femton
Det började som en annorlunda och rolig reklamidé. Nu har reklamsåpan om Ica-Stig och hans glada medarbetare blivit världens mest långlivade reklamkoncept.
– Vissa filmer har engagerat mer än andra. Ett exempel är filmen när Jerry gjorde entré och uppmärksammade vårt initiativ Vi kan mer. Vi fick både ris och ros för att vi hade en skådespelare med Downs syndrom. Idag ifrågasätter ingen det längre, säger Mats Liedholm, marknadsdirektör Ica Sverige.
Filmen som nyligen berörde cancer och Rosa Bandet har också skapat engagemang och är en av de filmer som delats flest gånger, berättar Mats Liedholm.
Genom åren har filmerna fått ett antal utmärkelser, fyra guldägg, ett titanägg och 575 watt i tävlingen 100-wattaren. Reklamsåpan hamnade dessutom i Guinness Rekordbok 2007, efter 250 avsnitt, som den tv-reklam som sänts längst.
Fasta karaktärer i filmerna är Stig, Ulf, Jerry, Cindy, Sebastian, Abbe och Ebba. Några av gästskådespelarna genom åren har varit Zlatan, Jamie Oliver, Lill-Babs, Camilla Läckberg, Henrik Lundqvist, Måns Zelmerlöw, Markoolio, Arne Weise, Gudrun Schyman, Jill Johnson, och Alice Timander.