23948sdkhjf

Västerbottenost vinner Svenska Designpriset

Västerbottenost är en klassiker i delikatessdisken. Nu är den också hyllad som designprodukt. Den nya svarta förpackningen belönas med Svenska Designpriset i klassen Identitet.
Svenska Designpriset är en tävling i grafisk kommunikation som arrangeras av Batteri Kommunikation. Priset delades ut på Moderna museet förra veckan. Bakom designen står kommunikationsbyrån Krux, med kontor i Skellefteå och Umeå. Västerbottenost utsågs till vinnare i klassen Identitet.

Klassen ”Identitet – Förpackning” var den tävlingskategori som hade klart flest tävlingsbidrag, 25 stycken. Västerbottensost vann både juryns röst och folkets röst och tog hem förstapriset med motiveringen ”För en förpackning som genom både återhållen elegans och kommersiell tydlighet visar på en djup respekt för såväl innehållet som kunden.”

– Designen är resultatet av ett riktigt bra och kreativt teamarbete. Vi är förstås oerhört stolta över priset, men också över att få jobba med en sådan fin och omtyckt produkt som Västerbottensost. Den förtjänar all uppmärksamhet, säger Per Zimdahl, designer på Krux.

Västerbottensost är ett av Sveriges mest kända och älskade varumärken med en historia sedan 1872. För att förnya uttrycket och tydliggöra Västerbottensost unika värden och positionen som ledande varumärke skapades en helt ny förpackningsdesign.

– Vi gick tillbaka till rötterna och tog inspiration av det brännmärke som ursprungligen användes för att kvalitetsstämpla Västerbottensost. Detta tillsammans med ostmästarens signatur återspeglar hantverk och kvalitet, förklarar Per Zimdahl.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063