Matpriskollen: Kampanjer på ekovaror ökar kraftigt
Antalet ekologiska kampanjer ökar kraftigt, och de är populära. Förra veckan hade fem kedjor en ekovara bland de mest klickade i Matpriskollens app, skriver Ulf Mazur.
Ökningen av antalet ekologiska kampanjer första halvåret 2016 var 25 procent, mest drivet av lågpriskedjornas fokus. Andelen av alla rikskampanjer som hittills i år är ekologiska är ca sju procent. Mest kampanjat är bryggkaffe följt av ägg.
Annars är det intressant att både Lidl och Netto säljer rapsolja på kampanj för ca 10 kronor per liter. Det är verkligen mycket billigare än övriga marknadens kampanjpriser, skriver Ulf Mazur.
Kedja Mest tillagda erbjudande i Matpriskollens app vecka 41 City GrossBanan, ekologisk; 12,95/kg,Ekologiskt,KRAV Costa Rica; Max 3 kg/hushållCoop ExtraSötpotatis; 19,90/kg SpanienCoop ForumSötpotatis; 19,90/kg SpanienCoop KonsumÄgg, 6-pack, ekologiska; 15,00/frp Ekologiskt,KRAV Coop NäraVitkål, ekologisk; 20,00/kg, Ekologiskt,KRAV SverigeHemköpTomat, hel/krossad/passerad, tetrapack, ekologisk; 5,00/frpIca KvantumTomat; 15,00/kg SverigeIca MaxiSatsumas; 10,00/kg Spanien; Max 3 kg/hushållIca NäraPaprika; 20,00/kg Nederländerna; Ica SupermarketBlåbär/Blåbär&Hallon/Hallon; 15,00/frpt, DjupfrystLidlRapsolja, 12,00/frp,Ekologiskt,KRAV SverigeNettoBanan, ekologisk; 14,95/kg, Ekologiskt,KRAV,Fairtrade Dominikanska Republiken; WillysÄgg, 24-pack; 24,90/frp Sverige; Max 2 köp/hushållWillys HemmaApelsin; 11,90/kg Sydafrika; Max 5 kg/hushållÖoBPapper Toalett- Family, 24-pack; 44,00/frp Svanenmärkt