23948sdkhjf

Kvinnan bakom Coops nya format

Coop miljardsatsar och vid utgången av 2017 ska Coop Sveriges 250 butiker vara omprofilerade i tre nya koncept. Vid rodret sitter Bodil Jönsson Lindgren, chef för Format och Butiksupplevelse.  – Jag gillar verkligen dagligvaror och brinner för det jag gör. Det finns inget vackrare än en välfylld mjölkkyl, säger hon med glimten i ögat.

Under skoltiden jobbade Bodil Jönsson Lindgren i butik, vilket la grunden till den fortsatta karriären. Hon kom till Coop som trainee efter civilekonomutbildningen, driven av handelsintresset och drömmen om att bli stormarknadschef. Och när hon satt upp en mål, så ser hon till att nå det – oavsett om det handlar om att träna inför ett maraton eller att utveckla en affär. Under flera år efter traineeprogrammet jobbade hon sedermera som stormarknadschef.


– Att jobba i butik är otroligt lärorikt, särskilt handlar det om mötet med människor. Jag tycker att det är fantastiskt att få jobba med service och försäljning och att få skapa en butiksupplevelse för kunderna. Jag har haft förmånen att få jobba i många olika positioner, både i driften och med försäljning och marknadsföring.


Innan Bodil Jönsson Lindgren började i sin nuvarande roll för ett år sedan, jobbade hon som marknadsdirektör på Coop i fyra år. Hon har också testat sina vingar utanför bolaget och gjorde några lärorika år som konsultchef med inriktning mot CRM. Men sedan kom hon tillbaka.


Coops breda palett av butikskoncept har nu renodlats och moderniserats, efter de signaler man fått av sina kunder. Inspiration hämtas också i andra butiker, inte bara inom dagligvaruhandeln.


– De tre format vi jobbat fram, Stora Coop, Coop och Lilla Coop, bygger väldigt mycket på kundundersökningar och ska tydliggöra erbjudandet. Vi vill möta olika inköpsbehov, för veckohandling, vardagshandling och kompletteringsköp, förklarar Bodil Jönsson Lindgren.


Själv är hon noga med att understryka att det inte räcker att byta namn. Hennes team utvecklar modellbutiker, och sedan ska det befintliga nätverket komma så nära den modellen som möjligt. Parallellt pågår ett utvecklingsarbete för att utveckla service och bemötande i butikerna.


– För en bra butiksupplevelse ska känslan vara att det är välkomnande, att det är ett tydligt kundvärde, enkelt att hitta, att jag får inspiration och att butiken hjälper mig i vardagen att hitta matglädje.


Allt det tycker Bodil Jönsson Lindgren att nya Stora Coop i Norrtälje, som är en favorit, har.


– Retail is detail, det handlar mycket om detaljer för mig. Och bemötande.


Om Bodil Jönsson


Aktuell: Chef Format och Butiksupplevelse.


Ålder: 49 år.


Familj: Man, två barn, ett barnbarn.


Bakgrund: Var tidigare marknadsdirektör på Coop.


Fritid: Spenderar gärna tid med familjen och lilla Juli, är gärna på landet, lagar mat.


Favoritmat: Åh, mycket! Gärna småländska rätter, som småländska isterband med stuvad potatis.


Dold talang: Har sprungit sex maraton, Stockholm marathon, hoppas även nästa.


Bästa beslut: Att jag gifte mig med min man, Rolf. Han är fantastisk och vi har en fin familj. Dessutom delar vi intresset kring mat och dagligvaruhandel.


Sämsta beslut: Det måste vara någon gammal bil jag har köpt.



Hanna Stenvall


hanna.stenvall@fri-kopenskap.se


08-670 41 70

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064