Debatt: Varför skulle innovationen bli sämre?
Varumärkesstrategen Claes Ekström är orolig för EMV-utvecklingens påverkan på innovationskraften. Han hänvisar till medierapporteringen om en ny rapport från Konkurrensverket, men jag tror att han skulle bli lugnare om han fördjupade sig i rapporten. I rapporten står att emv både kan ha positiva och negativa effekter på innovation och produktutveckling och det konkretiseras i tre punkter;
Den negativa effekt som presenteras är att emv kan hålla tillbaka innovationer om kedjorna bara satsar på lågpris och me-too produkter. Det är en varning vi inom handeln måste lyssna på. Men samtidigt är utvecklingen av nisch- och premiumprodukter en självklarhet, annars är vi inte relevanta hos den allt mer medvetna konsumenten. Rapporten lyfter fram flera exempel på innovativa emv.
Bland de positiva effekterna nämner Konkurrensverket att ökad konkurrens mellan produkter ökar incitamenten att utveckla nya produkter som bättre kan konkurrera med emv. Jag har förmånen att sitta i juryn för priset Årets Dagligvara som uppmärksammar framgångsrika och innovativa nylanseringar inom dagligvaruhandeln. Årets nominerade produkter var alla från mindre företag, som gissningsvis inte har de största marknadsföringsbudgetarna, men som ändå lyckats slå igenom.
En annan positiv effekt som Konkurrensverket lyfter fram är att handeln kan komma närmare konsumenterna och kan därmed utveckla produkter som är bättre anpassade efter deras behov och krav. Här finns det en rad exempel på hur handeln lyssnat på konsumenterna och tagit fram nya produkter och koncept tillsammans med leverantörerna. Coops hönsköttbullar som utvecklas i nära samarbete med företaget Scandinavia Organics, Icas marmelad på överbliven frukt tillsammans med Rescued Fruits och Axfoods satsningar på nya förpackningar för att nämna några.
Men att argumentera kring vem som är mest eller minst innovativ är ju trots allt bara teori kryddat med enskilda exempel. Kalles Kaviar och
Polly som Ekström nämnde. Hönsköttbullar eller marmelad på överbliven frukt som jag nämnde. I slutändan är det ändå de miljontals konsumenter som besöker våra butiker varje dag som bestämmer vad som är mest attraktivt.
Karin Brynell
vd, Svensk Dagligvaruhandel