Svenskarna vill ha miljömärkt fisk
Det är miljömärkt fisk som gäller. Åtminstone om konsumenter får bestämma. Tre fjärdedelar av svenskarna anser att levande hav är viktigare än pris och varumärke när vi köper fisk.
– Att så många är beredda att ändra shoppingvanor för att skydda haven är goda nyheter för oss som jobbar med miljömärket MSC. Det visar på en tydligt ökad medvetenhet hos konsumenter, säger Minna Epps, chef för MSC i Skandinavien och östersjöregionen.
Idag köper 83 procent av de svenska hushållen fisk regelbundet. Av dessa har viljan att köpa miljömärkt fisk ökat, då 41 procent säger att de köper mer miljömärkt fisk idag än för ett år sedan. Två tredjedelar litar mer på en produkt som har ett miljömärke och anser även att varumärken ska ha ett miljömärke från en oberoende organisation för att uppfattas som trovärdigt.
71 procent av kvinnorna i Sverige är mycket benägna att välja miljömärkt. När det gäller männen, är deras ambition betydligt lägre, då bara 62 procent säger sig välja miljömärkt. Men även åldern spelar in – de över 55 år håller med om att vi bara ska äta fisk från ett hållbart fiske hållbar källa (78 procent), jämfört med de mellan 18-34 år (72 procent).
Undersökningen är den största som gjorts om människors attityd till konsumtion av fisk och skaldjur, fler än 16 000 tillfrågades i 21 länder spridda över fyra kontinenter. Undersökningen har genomförts av ett oberoende företag på uppdrag av MSC.