23948sdkhjf

Sverige deltar i livsmedelsmässa i Berlin

Europa är en snabbt växande marknad för svenska livsmedelsproducenter. Nu vill regeringen öka farten genom att satsa på en svensk monter på mässan Grüne Woche.
Regeringen gav i början av september Business Sweden uppdrag att i samråd med VisitSweden utforma och genomföra ett svenskt deltagande i jordbruksmässan Grüne Woche i Berlin mellan åren 2017 – 2020. Till grund för utveckling av uppdraget ligger konceptet Try Swedish, genom vilket besökarna får uppleva Sverige, svenska produkter och svensk matkultur.

Grüne Woche samlar deltagare och besökare från hela världen. Mässan har årligen ungefär 400 000 besökare. Regeringen ser att mässan har potential att främja bilden av Sverige som ett unikt destinationsmål. Den svenska närvaron kan också stärka det bilaterala arbetet kopplat till export av svenska jordbruks- och livsmedelsprodukter.

– Det är väldigt glädjande att vi nu ska ha ett svenskt deltagande på Grüne Woche. Jag har själv varit där under flera år och sett vilken utmärkt mötesplats det är för politiker, konsumenter och producenter. Vi vet dessutom att Sverige är ett populärt resmål för tyska turister och med en svensk monter på mässan tror jag att vi kan få världen intresserade av våra livsmedel och matupplevelser, säger landsbygdsminister Sven-Erik Bucht.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078