Lägre tillväxt för dagligvaruhandel enligt ny prognos
HUI Research reviderar ner prognosen för dagligvaruhandeln till 3,0 procent (3,5) i löpande priser. Orsakerna är att tillväxttakten för livsmedelspriserna mattats av.
Livsmedelspriserna bedöms inte bidra till en försäljningsökning i kronor och ören i samma omfattning som tidigare samt att den höga befolkningstillväxten inte gett effekt på dagligvarukonsumtionen i den utsträckning som tidigare antagits. Sällanköpsvaruhandeln är fortsatt stark och har hittills under året (januari-augusti) visat en omsättningstillväxt om 4,9 procent, vilket gör att HUI Research håller fast vid prognosen om 4,0 procent år 2016. Kläd- och elektronikhandeln har båda uppvisat svaga tillväxttal och mycket tyder på att båda branscherna tvingas rea ut sina produkter under hösten. Prognosen för den totala detaljhandeln sänks till 3,5 procent (4,0).
Svensk tillväxt drivs framförallt av växande offentlig konsumtion samt av ökande fasta bruttoinvesteringar. HUI Researchs BNP-prognos för 2016 ligger kvar på 3,6 procent medan prognosen för 2017 revideras ned till 2,8 procent (3,0) på grund av minskad dragkraft i fasta bruttoinvesteringar, offentlig konsumtion samt hushållens konsumtion.