Påskförsäljningen lyfte Candyking
Candyking ökade under andra kvartalet nettoomsättningen med 24,7 procent till 460,0 miljoner kronor (368,8). Det underliggande rörelseresultatet uppgick till 19,3 miljoner kronor (3,7), en ökning som i huvudsak förklaras av att påsken i år inföll i det andra kvartalet och 2013 i det första.
”Under andra kvartalet har vi haft en fortsatt positiv utveckling i Danmark och Polen, främst drivet av nya kundkontrakt men också försäljningsökningar till befintliga kunder. Candyking hade även en framgångsrik påskförsäljning i Norge vilket påverkat rörelseresultatet positivt. På vår huvudmarknad Sverige är konkurrenssituationen tuff och vi ser fortsatt press på bruttomarginalen, till stor del en följd av den starka eurons negativa inverkan på inköpspriserna. Prisökningar har genomförts under andra och tredje kvartalen för att kompensera för detta.”, säger Fredrik von Oelreich, vd och koncernchef för Candyking, i en kommentar.