Ursprung och innehåll viktigt för förtroendet
Det finns inte en svensk frukt- och grönsaksodlare som inte Hans Holmstedt känner till efter sina många år i den näringen. Men som inköpsdirektör hos Axfood har hans kunskap breddats. De senaste åren har handlat mycket om egna märkesvaror, ursprung och konsumenternas förtroende.
–Jag skulle vilja prata ännu mer och oftare med våra duktiga butiksmedarbetare. Jag tycker om att lyssna och ta in den kunskap som finns i butikerna, för det är där det händer.
För ganska precis tre år sedan blev han inköpsdirektör på Axfood efter en lång karriär inom frukt- och grönsaksnäringen, både i Sverige och Spanien. De här tre åren har handlat mycket om Axfoods emv-utveckling, om den förtroendekris som hästköttskandalen medförde för dagligvaruhandeln, om djurskydd, griskött och sortimentsutveckling.
–Det har varit en mycket lärorik tid för oss. Vi är många som har fått tänka om och tänka till. Visst skulle förbättringarna ha genomdrivits ändå, men inte lika snabbt utan den så kallade hästköttskandalen.
Hans Holmstedt lyfter särskilt fram att Axfoods egna processer blivit effektivare, att samarbetet med leverantörerna blivit tätare, särskilt på emv-sidan. Och att konsumenterna blivit mer medvetna om matens innehåll.
–Det har varit fantastiskt att få vara med om den otroliga resa som Axfood gjort med sina egna märkesvaror. Men den snabba sortimentsutvecklingen har ställt nya krav på ursprung och innehåll.
Hans Holmstedt ger pannkakor och smördeg som exempel. För honom är det självklart att Garants smördeg ska innehålla smör, ”inte självklart för alla”. Liksom färska ägg i Garants pannkakor.
– Jag blev faktiskt förvånad när jag fick lära mig att färdiga pannkakor oftast innehåller äggpulver och inte färska ägg. För oss hardet varit viktigt att det ska vara riktiga ingredienser i våra emv. Det handlar om konsumenternas förtroende för oss och våra produkter.
Hur ska Axfood gå vidare för att stärka sitt förtroendekapital?
–Till exempel genom avtalet som nyligen blev klart med tre svenska grisproducenter. Vi såg att efterfrågan på svenskt griskött ökade, vi såg leverantörernas behov av en ny slaktpartner och vi såg vad vi kunde göra – garantera avsättning för köttet. Det var en lösning där alla blev nöjda.
Ni tar ställning för det svenska köttet, men vill ändå erbjuda utländskt kött i butikerna?
–Jag tror inte på bojkott av importkött utan på valfrihet där kunden själv kan välja kvalitet och ursprung. Däremot ska vi arbeta för att kraven på utländskt och svenskt blir mer lika. Där finns mycket kvar att göra.
KAJSA SÖDERBERG
FAKTA
HANS HOLMSTEDT
AKTUELL Inköpsdirektör på Axfood.
BAKGRUND Marknads- och inköpschef Saba frukt och grönt, affärsområdeschef frukt och grönt hos Axfood.
FÖDD 1967.
BOR Barsebäckshamn.
FAMILJ Fru och två barn.
INTRESSEN Tennis och båtliv.
VILL ÄTA MIDDAG MED Medarbetare i Axfoods butiker.