23948sdkhjf

Kunden ska känna igen Daglivs själ

Daglivschefen Niklas Persson har varit med om butikens förändring från Vivo till Coop. ”Över hälften av alla medarbetarna från Vivotiden jobbar kvar. Daglivs själ har inte försvunnit. Vi jobbar hela tiden på att stärka den.”
Som gammal division 1-hockeyspelare i klubbar som Järfälla och Österåker, vet Niklas Persson hur viktigt det är att jobba med målsättningar. Att få Kungsholmsborna att känna igen sig i sin gamla Daglivsbutik är ett viktigt mål.
–Och det vet jag att de gör. Coop har verkligen värderat vår framgångsrika historia och sedan årsskiftet 2007–2008, när Coop köpte oss, har vi gjort mycket för att lyfta oss ytterligare, bland annat med den populära saluhallen.
Niklas Persson kom till Daglivs 2005 och kan jämföra med tiden före och efter Coopövertagandet. 200 jobbar i butiken och tre entréer med kassalinjer finns här i dag.
–Daglivsandan finns kvar och trots att vi hade en lång och stökig ombyggnadsperiod stod kunderna trofast kvar. Förklaringen är att våra kunder trivs hos oss, de uppskattar den atmosfär vi har.
Toppnoteringen när Daglivs var i privat regi var en försäljning i butiken för 560 miljoner kronor inklusive moms, i fjol för 474 miljoner kronor. Mycket bra, enligt Niklas Persson mot bakgrund av både ombyggnad och betydligt vassare konkurrens.
–I dag har vi i vårt närmaste område en Lidl, en Ö&B, en Willys och Ica Maxi i Lindhagen som inte fanns här 2005, så med tanke på det har försäljningen utvecklats mycket fint.
En del som utvecklats starkt är försäljningen av de ekologiska produkterna, särskilt inom frukt och grönt.
–Det har exploderat, bland annat tack vare satsningen på Veckans ekologiska vara, säger Niklas Persson som dock inte vill tala siffror.
Efter sommaren kommer flera nyheter till butiken, men Niklas Persson vill hålla på dem ett tag till. Just för att butiken har en sådan puls används den för att testa nya trender.
Beskriv Daglivs själ.
–Medarbetarna är stolta över butiken, det har förstås sin grund i historien då butiken byggdes upp. Viljan och engagemanget är så häftigt, det går nästan att ta på känslan. Att vi dessutom har den fina service som vi har och bredden i sortimentet bidrar förstås. Vi har 10000 kunder inne i butiken varje dag och det bidrar till den puls och driv som kännetecknar oss.
Vad betyder saluhallen?
–Den spelar en jättestor roll, det är lite av en av varje, tack. Här pratar vi mat, ger tips och råd och har alltid en stund över.

KAJSA SÖDERBERG
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.07