Coops nya program bättre för mindre hushåll
Den nya modellen ska enligt en undersökning bland ”flera tusen” medlemmar uppfattas som lika bra eller bättre än dagens återbäringssystem av hälften av alla som svarat, enligt Mikael Ahlqvist, chef för Coop medlemsprogram.
Det lilla hushållet får en relativ förbättring jämfört med det gamla systemet som kostat kooperationen stora summor. Pengarna som frigörs med det nya lojalitetsprogrammet kommer att gå tillbaka in i företaget genom bättre priser och fräschare butiker.
Det nya medlemsprogrammet för Coops 3,4 miljoner medlemmar lanseras den 1 juli. Inköpen ger poäng hos Coop samt hos Coops partners, exempelvis Nordic Choice Hotels med 171 hotell i Norden och Baltikum, SAS och Fritidsresor, men även bland annat Polarn O Pyret och Akademibokhandeln.
Det nya programmet innebär att Coops medlemmar får minst en poäng för varje krona som man handlar för hos Coop och deras partners. Poängen kan användas till mat eller erbjudanden från Coop eller hos ett tiotal partners.
– Vi lanserar nu Sveriges bästa medlemsprogram inom dagligvaruhandeln. Det är ett poängbaserat medlemsprogram, med en unik bredd av erbjudanden från Coop och våra partners, säger Mikael Ahlqvist.
– Vi fortsätter att söka partnerskap på den här nivån eftersom konstruktionen av det nya medlemsprogrammet också gör Coop till en betydligt intressantare samarbetspartners än tidigare. Då kan vi vara med och skapa större nytta för våra medlemmars hushållsekonomi, säger Mikael Ahlqvist.
Den 1 oktober kan medlemmarna börja använda poängen. Under mellanperioden 1 juli-1 oktober ska medlemmarna ta ut sin återstående återbäring.