Axfood som förra året
Med nästan kuslig precision lyckades Axfood pricka in fjolårets siffror när redovisningen för första kvartalet 2014 redovisades på morgonen. Omsättningen var fyra miljoner lägre än i fjol och på rörelseresultatet var skillnaden åtta miljoner kronor.
Att Axfood inte lyckades öka försäljningen under årets tre första månader hänger samman med att den viktiga påskhandeln i fjol inföll i mars och i år i april.
Enligt koncernchefen Anders Strålman är påsken särskilt viktig för lågpriskedjan Willys som ändå lyckades öka omsättningen första kvartalet och kunde redovisa ett oförändrat rörelseresultat.
För Hemköp blev det en minskad omsättning samtidigt som resultatet förbättrades något. Totalt sett sjönk omsättningen i Axfoods detaljhandel med 0,5 procent, i jämförbara enheter blev minskningen 2,3 procent.
För partihandelsföretaget Dagab blev det en minskad omsättning med 1,4 procent.
För Axfood Närlivs som försörjer servicehandeln med varor var omsättning och resultat oförändrat mellan åren.