23948sdkhjf

Ica och bönderna i nytt samarbete

Ica och de svenska bönderna inleder nu ett samarbete för att öka utbudet av svensk mat i butikerna. Detta ska öka försäljningen och bidra till en levande landsbygd. Först ut är en lansering av småländsk ostkaka och gotländska isterband.
Bakom satsningen står det faktum att många svenskar säger att de är beredda att betala mer för svensk mat. LRF och Ica ska nu gör den mer tillgänglig. Flera av Icas produktlanseringar den närmaste tiden kommer trycka på det svenska ursprunget.
Samarbetet sker på flera plan, Ica och LRF ska bland annat skapa forum där handlare och bönder kan träffas och byta erfarenheter. I arbetet ligger också att öka kunskapen om den svenska maten bland kunderna.
– Vi har en hög andel svenska råvaror och vi vill att den siffran ska fortsätta öka. För att vi ska lyckas måste vi bli bättre på att berätta om fördelarna med svenskt, så att man som kund vet vad man betalar för. I dag säger 56 procent av våra kunder att de ofta eller alltid är beredda att betala mer för svensk mat, men när man väl står i butik är prislappen ofta avgörande, säger Icas vd Per Strömberg.
Ica kommer även övergå till att bara ha svenskt kött i sitt emv-bacon och tidigare har man meddelat att man ökar marknadsföringen av svenskt griskött med ambitionen att höja försäljningen med 10 procent.
– Att välja mat från svenska bönder är bra för alla. Vi har friska djur, världsunikt låg antibiotikaanvändning, trygg och säker mat. Dessutom skapar jordbruket jobb på landsbygden, säger Helena Jonsson, ordförande för LRF.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063