Willys reklam fälld
Reklamombudsmannen RO finner att Willys slogan ” Vår affärsidé: Sveriges billigaste matkasse” strider mot Internationella Handelskammarens regler för marknadskommunikation och reklam.
Willys anser dock att man inte påstår att man har den billigaste kassen utan texten förmedlar affärsidén – att ha den billigaste kassen.
Willys påpekar att andra aktörer inom branschen använder sig av liknande budskap.
Slutsatsen är att det inte kan anses strida mot Internationella handelskammarens regler för reklam och marknadsföring.
Reklamombudsmannens opinionsnämnd skriver att reklamen ska bedömas utifrån det intryck det ger konsumenten vid en flyktig kontakt. Nämnden menar att Willys påstående ”Vår affärsidé: Sveriges billigaste matkasse” vid en snabb kontakt ger intrycket att man har den billigaste kassen. Man menar vidare att ordet affärsidé knappast framstår som helt klart och tydlig för genomsnittskonsumenten.