23948sdkhjf

Willys reklam fälld

Reklamombudsmannen RO finner att Willys slogan ” Vår affärsidé: Sveriges billigaste matkasse” strider mot Internationella Handelskammarens regler för marknadskommunikation och reklam.
Det är en privatperson som anmält Willys reklam. I korthet går anmälan ut på budskapet inte är rimligt eftersom det inte går att belägga.
Willys anser dock att man inte påstår att man har den billigaste kassen utan texten förmedlar affärsidén – att ha den billigaste kassen.

Willys påpekar att andra aktörer inom branschen använder sig av liknande budskap.
Slutsatsen är att det inte kan anses strida mot Internationella handelskammarens regler för reklam och marknadsföring.

Reklamombudsmannens opinionsnämnd skriver att reklamen ska bedömas utifrån det intryck det ger konsumenten vid en flyktig kontakt. Nämnden menar att Willys påstående ”Vår affärsidé: Sveriges billigaste matkasse” vid en snabb kontakt ger intrycket att man har den billigaste kassen. Man menar vidare att ordet affärsidé knappast framstår som helt klart och tydlig för genomsnittskonsumenten.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063