Dagligvaruhandeln ökar 3,0 procent
Dagligvaruhandeln kommer att öka sin försäljning med 3,0 procent under 2014. Sällanköpshandeln utvecklas något svagare med en tillväxt på 2,5. Men 2015 tar man över ledartröjan.
Det förutspår HUI Research i sin senaste konjunkturbedömning.
HUI konstaterar att 2013 slutade bättre än väntat. En stark tillväxt under sista kvartalet med 3,1 procent gav en BNP-tillväxt med 1,5 procent under hela året.
Ett starkare konsumentförtroende och ett sug efter kapitalvaror gav ett lyft för sällanköpshandeln under slutet av året, men tillväxten stannade ändå på 1,3 procent sett på hela året. HUI förutspår dock att ökningen står sig och tror alltså på en tillväxt på 2,5 procent under 2014.
Samtidigt håller mattrenden i sig. Under förra året steg konsumtionen med 2,7 procent och den väntas alltså öka till 3,0 under innevarande år.
HUI spår att BNP under 2014 kommer stiga med 2,4 procent. Bakom det ligger bland annat det faktum att det är valår vilket brukar öka den offentliga konsumtionen.
Hushållen kommer även att fortsätta öka sin konsumtion, HUI har dock noterat en viss nedgång i konsumentförtroendet unde årets första månder. vilket skulle göra hushållen mindre benägna att spendera pengar. Men HUI tror att nedgången är tillfällig.