Det våras för handeln
De svenska handlarnas framtidstro är nu den högsta på tre år. Det är förhoppningen om en bra försäljning under vårmånaderna som höjer humöret. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer.
För dagligvaruhandeln är ökningen i framtidstron något mindre. Här tror 52 procent på en ökning mot 46 förra månaden. 18 befarar en minskning mot 21 i februari.
Försäljningsökningen kommer dock inte innebära mer personal, snarare tvärtom. Bara sju procent tror att de kommer nyanställa i den gena butiken. Däremot uppger 13 procent att de kommer minska sin personal.
Svensk Handel har också ställt frågan om de sänkta arbetsgivavgiften för unga, som ju blivit en valfråga. 79 procent av dagligvaruhandlarna anser att en höjd avgift för unga skulle påverka dem negativt. 85 procent tror att den sänkta avgiften skapat nya jobb i branschen eller räddat jobb som annars skulle ha försvunnit.