Poängsystem ersätter Coops återbäring
När Coop skippar sitt nuvarande system med återbäring som ger upp till fem procent tillbaka till kunden kommer man att kunna spara upp till en halv miljard kronor. Återbäringen ska ersättas med ett poängsystem
Systemet med återbäringen infördes i slutet av 2010 och var bland det sista som den avgående:n Lars Idermark genomförde på Coop. Kostnaden för återbäringen har legat på cirka 900 miljoner kronor per år.
– Det är ju så att det återbäringssystem vi har i dag inte har lett fullt ut till den merförsäljning som vi hade önskat och hoppats på, och det är ett tecken på att medlemmarna inte tycker att det är tillräckligt attraktivt, säger Coops informationschef Kristofer Myrevik till Dagens Nyheter.
– De pengar vi investerar i programmet vill vi kunna räkna hem och det har vi inte gjort, det är ingen hemlighet. Vi vill skapa ett ännu bättre program som är bra för alla parter, fortsätter Kristofer Myrevik.
Systemet ska nu enligt Icanyheter ersättas med ett poängsystem som ska ge differentierade erbjudanden till medlemmarna hos Coop och deras partner. Enligt tidningen ska detta kunna sänka kostnaden med cirka 500 miljoner kronor. Coop vill dock inte kommentera den siffran.
Vid sidan av återbäring i Coops butiker har medlemmarna även fått en återbäring när de handlat hos Coops partner i form av åtta olika företag, bland annat Brothers, Fritidsresor, Kronans Apotek och Swebus. Det är oklart om alla följer med in i premiesystemet.