23948sdkhjf

Kampanj ska lyfta svensk gris

Den svenska grisnäringen är hårt pressad av billigt importkött. Nu genomför organisationen Svenskt Kött en kampanj för att lyfta fram fördelarna med det inhemska grisköttet.
Kampanjen får stöd från dagligvaruhandeln, köttbranschen och LRF. Jordbruksverket bidrar med 1,5 miljoner kronor.
Svenskt kött trycker på att de svenska grisarna har större utrymme i boxarna än på andra håll i Europa, att antibiotika bara ges vid sjukdom och dessutom att svansen inte kuperas.
- Det är oerhört positivt att vi med ett samlat stöd kan samarbeta för det svenska köttet, säger Maria Forshufvud, vd Svenskt Kött.
Samtidigt visar en undersökning som Svenskt Kött gjort att konsumenterna blir alltmer positiva till svenska djuruppfödare. Tre av fyra säger sig vara det.
Men det finns mycket kvar att göra när det gäller märkning. Bara två av tio säger att det är enkelt att se köttets ursprung när det gäller korv eller skinka.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062