23948sdkhjf

Han håller koll på idrottens talanger

Som sponsringschef på Axa tar Peter Larsson fram frontfigurer för produkter och varumärken i Sverige, Norge och Danmark.

På den svenska marknaden högprofileras stavhopparen Angelica Bengtsson som vunnit junior-VM 2011 och ungdoms-OS 2010.För ett och ett halvt år sedan skrev Axa kontrakt med Angelica Bengtsson och Peter Larsson tycker att det känns som om de kommit långt med samarbetet.–  Vi vill gärna vara med från början och vara en del av de unga idrottarnas historia. Angelica Bengtssons stora mål är OS i Rio 2016, och vi hoppas få vara med hela vägen, säger Peter Larsson.Friidrottare och skidåkare står högt i kurs när han ska välja frontfigurer för Axa. Systrarna Susanna och Jenny Kallur och Mathias Fredriksson har varit med länge och nu är det dags att fokusera på nästa generation.–  Vi vill hitta de unga talangerna som är på väg att debutera i de större sammanhangen. Många företag är försiktiga med individuella avtal, särskilt efter det som hände oss och Ludmila Engquist då vi fick dra tillbaka massor med förpackningar från hyllorna. Numera är vi garderade i kontrakten.–  Fördelen med individuella kontrakt är att stjärnor fungerar bra i reklamfilmer och är lättare att koppla ihop med varumärket jämfört med ett lag som blir mer anonymt och opersonligt.I Sverige håller Peter Larsson själv koll på talangerna, bland annat via agenter och klubbar, i de övriga nordiska länderna får han hjälp.Hur jobbar ni med idrottarna?–  Vi vill ta helhetsgrepp, bland annat utbilda i kost. Nu när Angelica Bengtsson flyttat hemifrån har vi varit hemma hos henne, varit med och handlat och hjälpt henne sätta ihop kostprogram.Har ni någon mer kommande stjärna?– Vi tror mycket på längdskidåkaren Jimmie Johnsson som kommer att kliva fram mer nu när Mathias Fredriksson kör sin sista säsong. Jag tror att Jimmie har chansen att vinna Vasaloppet redan i år, säger Peter Larsson.Hur använder ni Angelica Bengtsson just nu?– Det tar några år att bygga upp en relation, men jag tycker vi är en bra bit på väg med butiksmaterial, reklamfilmer och hemsida. Vad vill ni kommunicera?–  Känslan måste vara den rätta, vi vill ha fysiska idrotter, där sambandet mellan kost och prestation är viktigt. En kaxig diva skulle vara svårt att ha som förebild för många vardagsmotionärer.Axa Sports Club är en stor idrottsklubb också. I fjol var ni största klubben i Vasaloppet med tusen åkare. Hur ser det ut i år?–  Klubben växer hela tiden och i år åker 1 500 personer för oss.Kajsa SöderbergMötetPETER LARSSONAktuell: Sponsringschef, Axa.Född: 1978.Bor: Sundbyberg.Familj: Sambo.Bakgrund: Dietist, personlig tränare, kom till Lantmännen för sex år sedan, sponsrings­chef i tre år.Intressen: Skidåkning.Vill äta midag med: Lindsey Vonn, alpin skidåkare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065