Nestlé växer vidare
Rörelsevinsten blev 12,5 miljarder vilket ger en marginal på 15 procent, en ökning på 0,9 procent. På de båda amerikanska kontinenterna var tillväxten 6,2 procent, i Europa 4,0 och i resten av världen 11,9 .Vd Paul Buckle karakteriserar det gångna året som en utmaning och han ser ingen förändring under det innevarande. Men han anser Nestlé som väl rustade, bland annat genom nya partnerskap i Kina. För året förutspås en omsättningsökning på 5 -6 procent. Sett till de olika produktområdena så ökade drycker, flytande och sådana i pulver, som Nescafé, mest. Här var ökningen 13 procent. Denna division är också Nestlés största med 22 procent av hela försäljningen.Den näst största, mjölk och glass ökade med 8,4.Vattendivisionen, som för ett par år sedan backade, ökade under 2011 med 5,2 procent.Styrelsen föreslår en utdelning på 1,95 schweizerfranc.