Svenska Spel ökade fem procent
– Det är vårt tredje bästa resultat någonsin, trots det så lyckas vi inte växa i samma takt som marknaden. För att långsiktigt behålla vår position på marknaden behöver vi utveckla delar av vår verksamhet, se över våra kunderbjudanden, samt fortsätta att förbättra våra spelansvarstjänster, säger Lennart Käll, vd för Svenska Spel.CSamtliga affärsområden – Spel & Lotterier, Vegas och Casino Cosmopol – ökar sina nettospelintäkter jämfört med 2010. För 2011 uppgick nettoomsättningen från spelverksamhet med mera till 7 919 MSEK, en ökning med 34 MSEK (0,4%).Det blev en positiv avslutning på 2011. Nettospelintäkterna för fjärde kvartalet uppgick till 2 689 MSEK (2 547), en ökning med 5,6% jämfört med samma period föregående år. Kvartalets resultat ökade med drygt 20 procent jämfört med föregående år.– Affärsområde Spel & Lotterier har stor del i denna intäktsutveckling och samtliga spelkategorier – Nummerspel, Lotterier och Sportspel – redovisar ökade nettospelintäkter under kvartalet. Däremot fortsätter vår nätpoker att minska. Även Casino Cosmopol gör ett bra kvartal med ökade nettospelintäkter på 4,4%, främst beroende på att antalet besök ökat jämfört med samma kvartal föregående år. Det starka kvartalet gör att vi återtar det intäktstapp vi fick under fjärde kvartalet 2010, säger Lennart Käll.– Samtidigt fortsätter konkurrensen att öka – med nya aktörer, konstellationer och konsolideringar. Vår marknadsandel har på fem år sjunkit från 56 procent till cirka 50 procent. Att tappa marknadsandelar är en utmaning, då en stor marknadsandel är viktig förutsättning för att vi ska kunna ta ett starkt förebyggande ansvar. Nu ser vi dessutom att reklaminvesteringarna från utländska nätbolag återigen ökar. Det gör att vi fortsatt måste jobba med att följa kundbeteendet och de krav och önskemål som följer av det.Lennart Käll tillträdde posten som vd för Svenska Spel den 12 september ifjol och har sedan dess framför allt ägnat tiden åt att sätta sig in i uppdraget, bolaget, marknaden och hur Svenska Spels produktportfölj står sig i konkurrensen.– Det jag kan se är att vi behöver prioritera tydligare i verksamheten. Vi genomför just nu en genomlysning av hela bolaget som syftar till att vi ska kunna lägga större fokus på några specifika förbättringsområden, däribland vår digitala plattform.