23948sdkhjf

Stark utveckling för Valio

Valios omsättning är nu ca 700 miljoner vilket innebär att man mer än fördubblat omsättningen under de senaste fem åren. Valio Sveriges omsättning ökar för 12:e året i rad.

En bidragande orsak är, förutom Valios starka position inom laktosfritt och fruktyoghurt, att Valio har tagit upp kampen inom så kallad functional foods; mat med extra hälsomervärden, som är en kategori på stark frammarsch. Laktosfritt är den viktigaste kategorin för Valio, som är marknadsledare med en andel på 47 procent i värde 2. – Vi ser att alltfler aktörer lanserar laktosfria produkter; idag är konkurrensen mycket hårdare än för 10 år sedan då vi var först i Sverige med laktosfritt och det dröjde många år innan konkurrenterna kom med i matchen. Omsättningen för Valio 2011 steg med 10 procent jämfört med 2010, till 695 miljoner kronor, vilket motsvarar ett värde i handeln på över 900 miljoner, säger Lena Lundvall, vd för Valio Sverige.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125