Jag vill lyfta bröddisken
Det blev ingen ledig vecka för Anders Carlsson Jerndal innan han började på sitt nya jobb som försäljningsdirektör hos Pågen, ett bageriföretag med 1 400 anställda, 2,6 miljarder kronor i omsättning och två bagerier.– Jag får vila upp mig under sportlovsveckan, då reser jag, min fru och våra tre barn för att njuta av härlig skidåkning i Alperna. Innan gifflar, skorpor och limpor började fylla Anders Carlsson Jerndals arbetsdagar var han divisionschef för kaffe på Nestlé Norden. Det känns lite tidigt att avge en komplett programförklaring för det nya arbetet, tycker han, men som vanlig konsument har han förstås synpunkter på bröddisken.– Jag är den i familjen som handlar mest eftersom jag tycker det är intressant att se vad dagligvaruhandeln har att erbjuda. Mest lockad är jag av färskvaruorienterade butiker, men självklart försöker jag handla i så många olika butiker som möjligt.– Ibland kan jag tycka att butikerna inte får fram de olika kategoriernas värden och möjligheter. Det finns mycket att göra för att lyfta brödkategorin. En förebild är vad vinbutikerna gör utomlands, där ser man vad man kan göra för att ta fram ett segments värde.Anders Carlsson Jerndal tycker att konsumenttrender som hälsa och polariseringen premium-lågpris är några av de trender som kommer att bli intressanta att jobba med.– Jobbet som försäljningsdirektör på Pågen är intressant av särskilt tre skäl, brödkategorin är otroligt viktig som en av de största kategorierna inom dagligvaruhandeln, Pågen har en långsiktighet och passion för sin verksamhet och varumärke och dessutom har jag fått en väldigt god bild av ledningens visioner och kompetens. Hur ser du på konkurrensen från butiksbakat och butiksgräddat samt från små kreativa bagerier på hörnet?– Självklart är allt som skapar intresse för bröd av godo och vassa konkurrenter behövs för att vi själva ska utvecklas och drivas framåt.Hur ska en bra bröddisk vara?– Som sagt, det finns nog en del att lyfta, men självklart ska bröddisken vara inspirerande och locka till konsumtion. Det ska vara lätt att hitta det man letar efter. Vi måste bli duktigare på att lyfta fram våra mervärden och där kan segmentering vara en väg att gå.Kajsa SöderbergAnders Carlsson JerndalAktuell: Försäljningsdirektör på Pågen från den 6 februari.Född: 1970.Bor: Limhamn.Familj: Fru och tre barn.Bakgrund: Ekonom, arbetat med försäljning och marknadsföring hos bland annat Kelloggs, Zoegas, Shell och Coca-Cola, konsult hos McKinsey.Intressen: Mat, vin, resor, sport.Vill äta middag med: Steve Jobs, Apples grundare.