23948sdkhjf

Trögt för Orklas livsmedel

Norska industrikoncernen Orkla redovisar en ökad försäljning med 6,4 procent till 61 009 miljoner norska kronor. Rörelseresultatet, inklusive engångsposter, steg med 2,5 procent till 4 041.

Livsmedelsdelen Orkla Brands ökade sin försäljning med 4,2 procent till 24 621 miljoner. Rörelsevinsten sjönk dock med 6,2 procent till 2 784 miljoner kronor. Det var främst avslutningen på året som blev svag och tuffast var det på marknaderna i Danmark och Finland. På den danska marknaden slog den nya fettskatten igenom och minskade omsättningen.För Göteborgs Kex bidrog produktionsproblem i fabriken till att dra ned resultatet. På plussidan noteras framgångar både i Indien och Ryssland med en god tillväxt med växande volymer och bättre lönsamhet genom prisökningar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063