Coca-Cola ökade volymerna
Det är en följd av att Coca-Cola under fjärde kvartalet i fjol köpte in ett företag som tillverkar, tappar, drycken i USA.Rörelsevinsten steg med 20 procent på helåret och med 68 procent i sista kvartalet. Det senare beror på att fjärde kvartalet 2010 belastades av engångskostnader.I Europa steg volymerna med 2 procent för helåret och 1 procent i kvartalet , i Nordamerika var ökningen 4 procent för helåret och 1 procent i kvartalet.Precis som tidigare är det de stilla dryckerna som ökar mest, räknat på världsmarknaden steg volymen för dessa med 8 procent under året med den ledande drycken inom det kolsyrade segment Coca-Cola ökade med 3.Coca-Cola ska nu genomföra ett effektiviseringsprogram vilket antas ge besparingar på 650 miljoner dollar fram till 2015. Dessa pengar ska dels användas till marknadsföring, dels till att svälja en del av de prishöjningar på råvaror som väntar.