Jan Börjesson: Gigantiskt hög arbetslöshet
Jan Börjesson, publicist, f d chefredaktör för Fri Köpenskap och Fast Food
Det är några av de problem som sätter Spanien på kartan över europeiska krisländer. Inom livsmedelshandeln märks dock inte mycket av de spanska svårigheterna. Inflationen för 2011 ligger på 2,4 procent, men för livsmedel är stegringen endast 0,6 procent enligt organisationen Observatoriet för butikspriser.Den billigaste livsmedelskedjan är inhemska Mercadona. Spaniens livsmedelshandel domineras dock av stormarknader som drivs av utländska kedjor som franska Carrefour och Alcampo. Dessutom finns lågprisvarianter som tyska Lidl. Dyrast är spanska El Corte Inglés med livsmedelskedjan Supercor och stormarknadskedjan Hipercor. På södra Teneriffa, som är ett typiskt turistområde, finns Mercadona med ett gigantiskt utbud av färdiga rätter, pannfärdiga kött- och fiskprodukter samt drycker av olika slag med eller utan alkohol. Vanligast bland kylda färdigmatsprodukter är pizzor, omeletter och pasta. Andra stora produkter är paella, lasagne och kycklingprodukter med olika fyllningar. I det pannfärdiga sortimentet kan kunden välja biffstorlekar, olika grisköttsdetaljer och panerade schnitzelprodukter. Avdelningen har uteslutande manuell betjäning.Frukt och grönt är naturligtvis stora produkter i sydeuropeiska butiker. Nämnas bör därför att priset på denna produktgrupp sjönk med 12,6 procent under 2011, vilket i stor utsträckning bidrog till den låga prisutvecklingen i livsmedelshandeln.Jan Börjesson,publicist, f d chefredaktör förFri Köpenskap och Fast Food