23948sdkhjf

Stort sug efter fett

Konsumenternas sug efter feta produkter ökar och Scans storsäljare förra året blev bacon. Samtidigt kan mejerierna notera ökat intresse för feta mejerivaror och minskat intresse för lättprodukter.

Under 2011 var bacon en storsäljare i Scans produktsortiment, med 8

procent i ökad försäljning. Men trenden började för flera år sedan.

Under finanskrisen ökade baconförsäljningen med 50 procent under det

sista halvåret 2008.

Matkedjan Coop uppger att man minskat försäljningen av lättyoghurt

och lightprodukter minskat, medan många feta produkter säljer allt

bättre. Hos ICA märker man samma utveckling.

– Just nu är det naturliga och fullfettsprodukter som gäller. För

några år sedan fick inget innehålla socker och man hetsade mot ketchup

och rimmat fläsk som innehöll socker. Den här trenden kommer gå

tillbaka precis som det brukar vara, säger Christina Karlsson, dietist

och hälsoansvarig på Ica till DN.se.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094