Unilever slopar 1 200 varumärken
Inom tre år kommer konsumentvarukoncernen Unilever att skära bort 1 200 av sina nuvarande 1 600 varumärken, skriver Dagens Industri.
Med de resterande 400 varumärkena ska Unilever ändå växa snabbareare än vad man gjort hittills, enligt styrelseordföranden Antony Burgman på huvudkontoret i Rotterdam.I september köpte Unilever de tre svenska varumärkerna Slotts, Kockens och O’boy av Kraft Freia Marabou. De är tre av de prioriterade varumärkerna som Unilever ska satsa på. I övrigt vill inte Antony Burgman gå in på vilka varumärken som ska försvinna.-Men världsledande märken som Magnumglass, Luxtvål och Lipton blir självfallet kvar liksom våra övriga starka varumärken inom de 14 produktområden vi valt ut och som nu står för 83 procent av koncernomsättningen, säger Antony Burgman till Dagens Industri.