Matpriskollen: Nästan stillastående matpriser
Enligt färska siffror från Matpriskollen ökade ordinariepriserna i landets dagligvarubutiker med 0,1 procent på matrelaterade produkter i maj. Tar man in även andra produkter blev priserna i stället stillastående.
– De senaste årens ekonomiska läge har pressat konsumenterna som söker mer prisvärde. Detta har inneburit en hög konkurrens bland kedjorna och för konsumenterna gäller det att inte slappna av när de värsta prisökningarna nu avtagit, säger Matpriskollens grundare Ulf Mazur.
Prisökningarna drivs framför allt av choklad, oljor och färska grönsaker medan frukt och bär blivit billigare. Choklad ökade med 2,7 procent, drivet i månaden av Marabous produkter som ökade upp till 20 procent i pris. Frukt minskade med 2,0 procent, drivet av sänkta priser på persikor, nektariner och avokado.
Kedjornas egna märkesvaror, emv, sjönk med 0,2 procent i maj. På ett år är skillnaden tydlig eftersom leverantörernas produkter ökat med 2,4 procent medan emv bara ökat med 1,5.
– När konsumenterna söker mer prisvärde, så har kedjorna satsat på att flytta fram sina egna märken i hyllorna och gör fler kampanjer än tidigare. Då försöker man även att ha ett attraktivt pris och när producenterna kommer med prishöjningar så har kedjan också samma eller liknande varor så de vet hur kostnadsökningarna går till. De kan därför förhandla hårt med varumärkesproducenterna vilket inneburit att många kända märken och artiklar nyligen slängts ut från hyllorna för att markera att man tycker priset är för högt eller förtjänsten för dålig. Bregottförpackningar, Zoegas, Pringles chips och Malaco godispåsar är bara några exempel där kedjor valt att ta bort produkterna, tills dess man kommer överens om bättre villkor, säger Ulf Mazur.
Totalt har matprodukter ökat med 2,4 procent på ett år.
Icas ledning har sedan januari utlovat en prisoffensiv på en miljard kronor till butikerna från och med mars och därefter prissänkningar mot konsument. Matpriskollen har fortsatt att följa detta utspel och ser ännu inga sänkningar i någon större omfattning även om det varierar från butik till butik. I snitt har Icas butiker ökat sina priser med 0,4 procent under de tre senaste månaderna medan övriga kedjor i snitt hamnar på plus minus noll.
– Eftersom Ica är störst i den svenska dagligvaruhandeln med ungefär halva marknaden så skulle det få en stor effekt för den allmänna matprisbilden i Sverige om denna sänkning också skulle nå konsumenterna. Vi fortsätter därför att följa utvecklingen, konstaterar Ulf Mazur.