Så möter Ica konkurrensen från grå marknaden
Aktörer från den grå marknaden så som Dollarstore, Rusta och Öob lockar till allt fler köp och plockar försäljningsandelar inom segment där även dagligvarubutikerna är med och konkurrerar, visar data från CPS GfK. På Ica känner man igen sig i bilden av mer framskjutna positioner från den gråa marknaden.
– Vi ser att det finns ett förändrat konkurrenslandskap, utan tvekan. Kunden efterfrågar mycket pris och klipp, inte minst inom ett antal områden där den så kallade grå marknaden är ganska stark. Så det har gjort att när vi tänker marknad så behöver vi tänka mycket mer än bara de andra stora dagligvaruaktörerna och förhålla oss till det, berättar Magnus Stadig, affärschef för Ica Maxi-formatet.
Enligt CPS GfK:s data går den gråa marknaden starkast i försäljningen av djur- och hemvård, samt personlig hygien. Men även inom läsk och godis. Enligt Magnus Stadig har ökningen inom dessa segment skett över en längre period.
– Fler och fler har gett sig in i just de områdena. Tittar man för tio år sedan så hade flera av de aktörerna som man tänker på den grå marknaden i dag, väldigt lite inom de områdena. De har växt väldigt mycket där. Så konkurrensen har ökat över tid utan tvekan men det är mer en jämn utveckling över 10-15 år.
På hur stort allvar tar Ica den här konkurrensen?
– Vi tar det på stort allvar så klart. Hela marknaden är mer fragmenterad än tidigare. Det finns fler aktörer och en del som har nischat in sig på delar av det som vi också har i vårt sortiment. Vi måste ta allt sådant på största allvar.
Enligt Magnus Stadig har Maxi, och övriga Ica-format, ”flyttat fram positionerna ordentligt” via sina priser för att ta kampen och utmana det nya marknadsläget.
– Vi upplever att det aktörerna försöker sälja på är pris. Vi har andra mervärden också men vi behöver vara mer följsamma när kunderna efterfrågar pris.