Matpriskollen: Fortfarande inga spår av Icas prismiljard
I början av året aviserade Ica Sverige att man skjuter till 1 miljard kronor i sänkta priser till butikerna från mars. Prissatsningen lyfts även fram i delårsrapporten i april, som en av de viktigaste framgångsfaktorerna för Icas starka resultat under kvartalet, skriver Matpriskollen i sin nya rapport över matprisernas utveckling den senaste månaden.
Men Icas utlovade sänkningar har inte gett något genomslag i butiksledet vare sig i mars eller april, enligt Matpriskollen. Ica noterar en prisökning på 0,2 procent på matrelaterade produkter, i linje med marknaden.
– Det vi sett är att enstaka butiker har annonserat att dom sänkt priserna på 1 000-tals varor, men vi ser inget som får stort genomslag på helheten, säger Ulf Mazur.
Han tror att Icas ökade marknadsandelar under det senaste kvartalet handlar om en återgång till tidigare köpmönster, som gynnar Icabutikerna, när konsumenternas stress över dyrare mat minskar.
Under april ökade ordinariepriserna på dagligvaror med 0,1 procent och på matrelaterade produkter med 0,2 procent. Willys sänkte sina priser med 0,1 procent.
Kedjornas emv prissänktes också under april med 0,1 procent. På ett år har emv-priserna ökat med 1,4 procent, medan den totala prisökningen är 2,3 procent.
– Vår analys är att kedjorna driver på omställningen till mer emv för att kunna möta konsumenternas efterfrågan på billigare alternativ även framöver. Detta ger ökade volymer, vilket ger möjlighet till lägre inköpspriser och möjlighet att hålla emot prisökningarna bättre, vilket pressar kvarvarande leverantörer ännu mer, säger Ulf Mazur.
Det som drog prisökningarna i april var mejeriprodukter, medan frukt och bär minskade mest i pris.
Mejeriprodukter och ost är fortfarande de kategorier som ökat minst i pris på ett år. Men i slutet av mars tog prisökningarna fart. Arlas produkter prishöjdes med nästan 5 procent under april och Skånemejeriers med 2,8 procent. Ett smörpaket har ökat med runt 5 kronor och en liter mjölk med 1 krona.
Matpriskollen konstaterar att det är färre produkter som ökat i pris, bara 15 procent, medan 29 procent har minskat i pris. De produkterna som ökar, ökar fortsatt kraftigt, medan prisrörelserna neråt är mindre i omfattning.