23948sdkhjf

Matpriskollen: Inget genomslag för Icas prisoffensiv

Priserna i dagligvaruhandeln steg med 0,1 procent under mars, enligt nya siffror från Matpriskollen. På matrelaterade varor stod priserna helt stilla. Av Icas prisoffensiv där en miljard ska investeras syns enligt Matpriskollen ännu inga spår.

Totalt ökade Icas ordinariepriser med 0,1 procent i mars. Icas egna märkesvaror minskade med 0,3 procent i pris medan leverantörsmärken i stället ökade med 0,3 procent.

− Vi har bevakat utspelet noga och kommer att fortsätta göra det. Enstaka butiker har annonserat att de sänkt priserna på tusentals varor men vi ser inget som får stort genomslag på helheten, säger Matpriskollens vd och grundare Ulf Mazur.

Prisutvecklingen i dagligvaruhandeln har bromsat rejält i mars och ligger nu i linje med Riksbankens önskemål. Ost- och mejeriprodukter vänder samtidigt uppåt.

Sedan i januari 2022 har ordinariepriserna ökat med totalt 23 procent på matrelaterade produkter. Sedan mars 2023 har ökningstakten bromsat rejält och legat i linje med inflationsmålet om 2 procent på årsbasis.

Prismätningar är ingen helt exakt vetenskap. Det visade sig till exempel förra månaden där Matpriskollen rapporterade en ökning av matpriserna i februari med 0,5 procent, medan SCB:s Konsumentprisindex, som räknas som den officiella statistiken, stannade vid en ökning med 0,1 procent. Nästan helt stillastående alltså.

Nästa tillfälle att jämföra blir på fredag den 12 april, då KPI för mars publiceras.

Matpriskollens statistik visar dock att priserna i mars i år ökade med endast 0,1 procent och matrelaterade varor står helt stilla. Av nästan 43 000 jämförda produkter har 21 procent ökat i pris, 19 procent har minskat och resten stått stilla.

− Det är positivt för svenska folket efter ett par månader av prisökningar, konstaterar Ulf Mazur.

De kategorier som minskat mest är frukt & bär, -3,9 procent, samt grönsaker -1,9 procent.

− Det beror bland annat på att det varit varmt och gynnsamt väder i länder runt Medelhavet, så skördar av till exempel tomater, gurka och apelsin har varit mycket bra vilket pressat priserna.

Kroppsvård och mejeriprodukter är de kategorier som ökar mest.

− Ost- och mejeripriserna har varit de som minskat mest det senaste året men nu vänder det uppåt. Avräkningspriserna till Arlas mjölkbönder ökade under hösten och rejält i början av året och nu ser vi att de börjar slå igenom mot konsument. Det vi ser är att många mejeriers priser ökar och på butiker som höjt, så är ökningar ofta mellan fem och tio procent. Men ökningen kom precis vid månadsskiftet och under påsken, så de har inte nått alla butiker och kedjor ännu. Därför ser det ut att bli mycket större tal i april, säger Ulf Mazur.

I början av året aviserade Ica Sverige att de satsar 1 miljard kronor i sänkta priser till butikerna från mars. Fokus låg på vardagsvaror och enligt kommunikationen skulle alla kunder märka av sänkningarna.

Men det är varje enskild butik som sätter priserna och ännu syns inte prisoffensiven mot konsument. Det är främst frukt och grönt samt kroppsvård som minskat i pris men totalt ökade Icas ordinariepriser i mars.

− Jag vet inte om det är för att möta Icas aviserade prissänkningar, men Willys sänkte faktiskt sina priser med 0,8 procent under mars vilket sticker ut, säger Ulf Mazur.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062