Så ska Coop höja godisförsäljningen
Coop har utvecklat ett nytt koncept för sina godisavdelningar.
Den nya inramningen, som tagits fram inhouse på Coop Sverige, har nya lekfulla färger och mönster, belysning, samt nytt uttryck på tillbehör som påsar och skedar.
Även musik är ett nytt inslag i det nya konceptet, något som Coops konceptavdelning menar höjer kundupplevelsen.
– Vi vill skapa en unik känsla i våra butiker som är i linje med varumärket, samtidigt som vi bjuder in till en inspirerande, glad och färgstark avdelning med ett modernt uttryckssätt, säger Sanna Öhrn, konceptansvarig Coop Sverige, i ett pressmeddelande.
Det nya godiskonceptet är ett resultat av två lyckade pilotprojekt under hösten 2023.
– Våra pilotbutiker Stora Coop Sundby Park och Stora Coop Sundsvall är mycket stolta över sina nya godisavdelningar. De kunder och medlemmar som vi har intervjuat i butik upplever ytan som mer inbjudande, större och ljusare. Summerat, avslutar vi nu två lyckade pilotprojekt för att rulla ut det nya konceptet i fler butiker, säger projektledare Anna Garding på Coop Sverige.
Försäljningen av lösviktsgodis har ökat i pilotbutikerna sedan den nya inramningen kom på plats. I både Stora Coop Sundby Park och Stora Coop Sundsvall köps det mer lösviktsgodis nu jämfört med innan piloten och i förhållande till jämförbara Stora Coop-butiker i landet.
– Vi ser att vår nya inramning kombinerat med ökat driftsfokus och vårt initiativ ”Festlig fredag, Festlig helg” kommer driva helgförsäljning i hela butiken, säger Anna Garding.
Det nya konceptet kommer att rullas ut i flera av Coops butiker under våren och sommaren.