Toppen för Coop Norrbotten – men tuffa utmaningar väntar
Den expansiva Coop-föreningen fortsätter att växa och ta marknadsandelar. Under 2022 ökade omsättningen till 3 013 miljoner kronor. En ökning med 8,8 procent från föregående års 2 770 miljoner kronor.
Rörelseresultatet sjönk något till 80,3 miljoner kronor (86,0), och resultatet efter finansiella poster till 106,9 miljoner kronor (112,7).
Men föreningen har också investerat tungt, årets investeringar landade på 91 miljoner kronor, mer än dubbelt upp från 2021.
Under året öppnade tre helt nya butiker; Strömlida i Piteå, Kallkällan i Luleå och i Kiruna centrum.
– Jag är stolt över hur vi som organisation har navigerat i detta utmanande år med starkt fokus på hälsa och säkerhet. För mig bekräftar det att vi har rätt strategi och kultur på plats, så att vi snabbt kan agera på utmaningar och möjligheter, säger föreningens vd Peter Fjällborg i en kommentar.
I år väntar invigning av en helt ny butik i Sävast utanför Boden, och längre fram väntar nya satsningar i Luleå.
– Vi bygger för att skapa ett attraktivare Norrbotten och det ska aldrig vara långt till en Coopbutik, säger Peter Fjällborg.
Dock mattades försäljningen av under hösten.
– Det har varit ett unikt år med väldigt kraftiga prisökningar, krympande marginaler och ökade kostnader framför allt under senare delen av hösten. Detta har lett till att vi sedan augusti månad har ett utfall som ligger under budget och förra året. Totalt sett över hela året så går dock butiksverksamheten nästan mitt i prick på budgeterat resultat, skriver marknads-, kommunikations, och hållbarhetschefen Helene Ljungstedt till Fri Köpenskap.
– Det positiva resultatet på 106,9 miljoner kronor gör att Coop Norrbotten går in i 2023 med starka finanser, något som kommer behövas då vi förutser ytterligare ökade kostnader och fortsatt lägre försäljningsmarginal än vi haft tidigare år, avslutar hon.