Coop lyfter Xtra med humor i sociala medier
I den nya kampanjen ”Alltid schyssta priser” reder Xtra ut vad som är schysst, och vad som inte är schysst. Konceptet tar inspiration från Tiktok-trenden och kombinerar humor och underhållning med kampanjerbjudanden.
– Genom att titta på samtidens aktuella händelser och ta fasta på fenomenet i sociala medier, där mängder av klipp sprids med exempel på sådant som kanske inte alltid ser så schysst ut - men som vi ändå skrattar åt – valde vi att använda oss av användargenererat innehåll, berättar Johan Öhlin, marknadschef på Coop Sverige, i ett pressmeddelande.
Kampanjen har körts i sociala medier sedan vecka 3 och fortsätter under året. Den kompletteras med displayannonsering. All kommunikation kommer att geostyras utifrån respektive butiks upptagningsområde. Utöver detta adderas radio-annonsering.
– Vi tog utgångspunkt från det redan etablerade budskapslöftet och vidareutvecklade idén. Med tanke på hur många butiker vi öppnat upp, och med fler i antågande, så fanns det ett behov av ett reklamkoncept – och då ett som särskiljer sig från våra konkurrenter, säger Johan Öhlin.
Bakom idén och produktionen står Coop Inhousebyrån 360. Mediebyrå är Scream Sverige.