I Sverige har osten länge haft en given roll i kylskåpet och sedan 1980 har konsumtionen ökat med 38 procent till 19,5 kilo per person och år. Det gör också Sverige, tillsammans med andra EU-länder, till en av de största konsumenterna i världen.
Men ost är också en dyr produkt och den senaste tidens kraftiga prishöjningar har lett till ett volymta...
Mer värde men mindre volymer i osthyllan
Svenskarnas kärlek till ost ser inte ut att avta, men konsumtionsmönstren håller på att ändras när osten rör sig från mackan till stekpannan. Med vissa undantag sker också en minskning volymmässigt.
3
Bilder
Frida Willix, som ansvarar för osten på Ica Maxi Haninge, fyller på med mozarella i disken. Foto: Siw Kejonen
Vill du få åtkomst till allt?
Prova 30 dagar för 0 kr.
Inga bindningstider eller kortuppgifter krävs.
Prova nu
Köp en prenumeration
Utforska våra prenumerationslösningar och välj den som passar dina behov.
Välj din prenumeration