Falukorv, konserver och emv rusar på nätet när ekonomin kärvar
Prisjämförelsesajten Matspar.se har tittat på förändringen i köpbeteende av livsmedel mellan januari 2023 och januari 2022. Sajten jämför e-handelspriser på livsmedel från olika butiker.
Siffrorna visar på en kraftig ökning av antalet frysvaror, konserver, soppor och produkter med lång hållbarhet som lagts i besökarnas kundvagnar. Samtidigt har ekologiska varor och färsk frukt minskat.
Falukorven är den produkt som ökat mest i analysen. 226 procent fler falukorvar har lagts i kundvagnarna i januari i år.
Kedjornas egna märkesvaror har i princip fördubblats i popularitet. Garant har ökat med 100 procent, Eldorado 108 procent, Coop 109 procent, Ica 53 procent och Änlgamark med 46 procent.
– Inflationen har i flera månader pressat upp priserna och tvingat folk att ändra sina vanor. Det är tydligt att konsumenterna har haft privatekonomin i åtanke när de handlat i januari i år. Frysvaror, konserver och billiga men dryga råvaror som falukorv, fläsk och potatis har alla handlats i betydligt större utsträckning, säger Omid Ghanbari, vd på Matspar.se, i en kommentar.
Konserver och soppor har ökat med 99 procent och frysvaror med 77 procent.
Konsumenterna bakar också mer bröd för att spara pengar. Jäst har ökat med 125 procent och mjöl med 112 procent.
Det som minskat mest i kundvagnarna är färsk frukt som äpplen, bananer, apelsiner och päron. Även ekologiska varor har minskat med 13 procent.jämfört med januari 2022.
– På samma sätt som varor med lång hållbarhet ökar så väljer man bort saker som är dyrare och har kortare hållbarhet, färsk frukt är ett sånt exempel. Ett tips till konsumenter att titta på frukt och grönsaker som är i säsong eftersom de alltid är billigare. I Sverige kan det nu till exempel vara äpplen, morötter, vitkål och potatis, säger Omid Ghanbari.
Statistiken bygger på beteende hos 330 000 besökare på matspar.se i januari 2023 och 246 000 besökare i januari 2022. Resultaten har viktats så att trafikökningen inte påverkar.