Årets ostavdelning: ”Kunderna kommer hit för att vi har allt”
– Hela det här är osttemplet och det här är min tron, säger Jonathan Hedberg, ansvarig för den manuella ostdisken på Ica Kvantum Liljeholmen bakom sin disk mitt inne i butikens hjärta.
Och ett osttempel är precis vad det är som Jonathan Hedberg och Ica Liljeholmen byggt upp sedan Fri Köpenskap besökte butiken för ett år sedan, då för att prata med 2021 års vinnare av Årets butik.
Hela disken är kompakt men samtidigt rymmer den ostar från hela världen tillsammans med diverse tillbehör. Det mesta finns här.
– Förut sorterade man ostar enligt land men det säger ju egentligen inte så mycket om vilken sorts ost man får så nu har jag i stället ett system som utgår från vilken sorts ost det är, säger Jonathan Hedberg.
– Gruyère ligger längst ner och bak för de som vill ha den hittar den ändå, säger han.
Men utbudet är bara halva ekvationen vilket märks. När kunderna, många av dem konnässörer, kommer och frågar om alternativ till ostar de gillar så får de genast förslag på åtminstone två alternativ med smaknoter och styrka.
– Kunderna kommer hit för att vi har allt, så enkelt är det, säger Jonathan Hedberg. Jonathan Hedberg, som har jobbat i butik 25 år och med ost i åtta år, har järnkoll på sitt sortiment och säger att när han tar helg känner han sig stolt över att kunna lämna avdelningen i händerna på kollegorna. För även om han tar ett stort personligt ansvar för avdelningen är arbetet på Ica Liljeholmen ett lagarbete.
– Jag gillar inte får- och getost men för att kunna täcka det sortimentet så låter jag personalen smaka av och ge sitt omdöme. Och det litar jag på, säger han.
Hur gör ni för att hantera de ökande kostnaderna? Ost är ju lite av en dyr vara?
– Vi märker att folk drar ner på antalet ostar de äter. I stället för tre så tar de två, så vi har fått se över sortimentet och byta ut lite ostar. När tryffelbrien gick upp till 600 kronor fick vi byta ut den. Vilket var smärtsamt, säger Jonathan Hedberg.
Tips: Så blir man årets ostbutik
- Ha ordning och reda i sortimentet så kunderna, eller personalen, inte behöver leta för länge.
- Säljande skyltar med beskrivning av ostarna där kunderna kan lära sig om produkten.
- Ha ett personligt tilltal. Många kunder som är intresserade av ost vill gärna prata med en människa som delar deras intresse.
- Lyssna på kunderna. De vet oftast en hel del och har gjort sin research.
- Tillbehör skapar merförsäljning och bryter av en avdelning som lätt kan gå i samma vita och gula färger
Artikeln är en del av vårt tema Dagligvarugalan.