Enligt siffror från Private Label Manufacturers Association (PLMA) ökade försäljningen av dagligvaruhandelns egna varumärken (emv) i Europa med i snitt 0,11 procent 2024 jämfört med året innan, och ligger nu på till 38,1 procent. Den totala omsättningen för emv i Europa låg därmed på 924 miljarder euro.
PLMA:s siffror visar att Sveriges emv-andel ...
Axfoods emv-andel ökar mer än Icas
Axfoods utvecklingskurva för egna märkesvaror har stigit under de senaste sex åren och ligger klart över det svenska snittet. Även Ica har ökat något utifrån den totala försäljningen och ligger i paritet med snittet.

Axfood och Icas emv-andel i förhållande till den totala försäljningen per bolag mellan åren 2018 och 2024. Källa: Ica respektive Axfoods bokslutsrapporter. Grafik: Nordiske Medier
Vill du få åtkomst till allt?
Prova 30 dagar för 0 kr.
Inga bindningstider eller kortuppgifter krävs.
Prova nu
Köp en prenumeration
Utforska våra prenumerationslösningar och välj den som passar dina behov.
Välj din prenumeration