Hur säljer ni mer i butik?
Här är några tips på vad alla behöver bli bättre på inom sälj.
Varför lyckas en del bättre inom sälj och där produkterna kommer igenom i butik? Det är ingen magi att lyckas i sitt säljarbete och grunden stavas alltid; säljkultur. Många arbetar med att säljutveckla säljkåren men missar ofta essensen i allt säljarbete. Och det är att låta säljfokuset genomsyra hela organisationen och inte enbart säljkåren. Inte sällan hamnar man efter i säljutvecklingen och lösningen är då att antigen öka antalet säljare eller sätta hårdare press på säljkåren. Inget av dessa åtgärder funkar i längden.
Sanningen är att alla behöver inte bli säljare för att lyckas. Men alla kan bli mer säljande och mer kundorienterade. Det börjar alltid med att bryta mönstret och förstå att försäljning inte enbart handlar om kundmötet - det handlar om att skapa värde, lyssna på kunden och bygga relationer. Även en lagermedarbetare arbetar med sälj genom att supporta en kund eller säkerställa korrekta leveranser från lagret.
En strukturerat uppbyggd säljkultur bidrar till att skapa en stark utveckling i butik, och där kulturen spelar en avgörande roll - ända ut i butik:
* Bygg en stark teamanda hos säljkåren.
* Överför den starka säljkulturen internt till övriga avdelningar.
* Etablera kulturen som ett strategiskt val genom att involvera ledning.
* Förstärk säljkunskapen - vad är sälj?
* Minska antalet onödiga uppgifter som säljkåren gör i butik.
* Applicera en tydlig och strukturerad plan för alla delar som du implementerar.
Införs ovanstående åtgärder genom ett strukturerat arbetssätt, når ni en god säljutveckling i er butiksförsäljning.
Vill ni ha fler tips eller söker en extern säljkår som kan avlasta eller överta ansvaret för fältbearbetningen inom DVH, finns FMCG Partner som en tillförlitlig partner i det arbetet. Kontakta oss på hello@fmcg.se